Zasady - pracownicy
Program Erasmus+ daje możliwość wyjazdów nauczycielom akademickim (w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych) oraz pracownikom administracyjnym (w celach szkoleniowych).
Z wyjazdów tego typu mogą korzystać nauczyciele akademiccy oraz specjaliści z przedsiębiorstw. Prowadzone przez nich zajęcia muszą być zawsze integralną częścią aktualnego programu nauczania goszczącej uczelni.
Nauczyciele akademiccy mogą wyjeżdżać do zagranicznych szkół wyższych, z którymi ich macierzyste uczelnie (wydziały) podpisały umowy międzyinstytucjonalne. Uczelnia wysyłająca i przyjmująca muszą posiadać Kartę Erasmusa dla Szkolnictwa Wyższego (EChE), a także zatwierdzić indywidualny plan pracy/szkolenia pracownika.
Specjaliści z przedsiębiorstw, instytucji lub organizacji mogą - na zaproszenie uczelni - prowadzić zajęcia dla studentów. Polskie uczelnie mogą zapraszać specjalistów z przedsiębiorstw zagranicznych, a pracownicy polskich firm mogą prowadzić cykle zajęć na uczelniach w innych krajach uczestniczących w programie.
Wyjazd krok po kroku
Nauczyciele akademiccy, którzy są zainteresowani wyjazdem w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych powinni podjąć następujące kroki:
- Wybrać Uczelnię partnerską z listy uczelni, z którymi PBŚ i konkretny wydział mają podpisaną umowę.
- Przygotować dokument Staff Mobility for Teaching Mobility Agreement i wysłać go do wybranej uczelni partnerskiej w celu uzyskania akceptacji.
- Zaakceptowany przez stronę przyjmującą dokument należy przekazać do Działu Współpracy Międzynarodowej za pośrednictwem Koordynatora Wydziałowego w wyznaczonym terminie (informacja o terminie składania wniosków jest corocznie rozsyłana do wszystkich pracowników drogą mailową - zazwyczaj w czerwcu).
- Po ogłoszeniu wyników rekrutacji, w celu organizacji wyjazdu należy zgłosić się do Działu Współpracy Międzynarodowej, aby ustalić dalsze etapy działań.
Pracownicy szkół wyższych mogą wyjeżdżać do instytucji zagranicznych, np. przedsiębiorstw, organizacji, instytucji edukacyjnych, w tym uczelni, w celu doskonalenia umiejętności i kwalifikacji potrzebnych w pracy, wymiany doświadczeń, poszerzania wiedzy w danej dziedzinie (udział w szkoleniu, seminarium, warsztatach z elementami szkolenia, wizyta typu job shadowing itp.). Wyjazdy trwają od dwóch dni do dwóch miesięcy.
Krok po kroku:
Pracownicy administracyjni, którzy są zainteresowani wyjazdem w celu szkoleniowym powinni podjąć następujące kroki:
- Wybrać uczelnię partnerską z listy uczelni, z którymi PBŚ podpisało umowę bilateralną lub przedsiębiorstwo, z którego należy uzyskać list intencyjny.
- Przygotować dokument Staff Mobility for Training Mobility Agreement i wysłać go do wybranej uczelni partnerskiej lub przedsiębiorstwa, w celu uzyskania akceptacji.
- Zaakceptowany przez stronę przyjmującą dokument należy przekazać do Działu Współpracy Międzynarodowej (informacja o terminie składania wniosków jest corocznie rozsyłana do wszystkich pracowników drogą mailową).
- Po ogłoszeniu wyników rekrutacji, należy zgłosić się do Działu Współpracy Międzynarodowej w celu organizacji wyjazdu i ustalenia dalszych etapów działań.
Stawki dofinansowania dla pracowników:
Kraje należące do danej grupy | Dzienna wartość stypendium w euro przy wyjazdach trwających do 14 dni |
Grupa 1 – Dania, Finlandia, Irlandia, Islandia, Lichtenstein, Luksemburg, Norwegia, Szwecja | 180 |
Grupa 2 – Austria, Belgia, Cypr, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Malta, Niemcy Portugalia, Włochy | 160 |
Grupa 3 – Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, FYROM (była Republika Jugosławii Macedonia), Litwa, Łotwa, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Węgry, Turcja | 140 |
Limity na koszty podróży określa kalkulator odległości.
Ryczałt na koszty podróży:
ODLEGŁOŚĆ | KWOTA [euro] |
od 10 do 99 km | 20 |
od 100 do 499 km | 180 |
od 500 do 1999 km | 275 |
od 2000 do 2999 km | 360 |
od 3000 do 3999 km | 530 |
od 4000 do 7999 km | 820 |
8000 km lub więcej | 1500 |
Zarządzenie nr Z.100.2022.2023 z dnia 31 marca 2023 r. w sprawie: zasad realizacji programu Erasmus+ na Politechnice Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich.